Συρτός η ονομασία του οποίου μπορεί να δηλώνει την προέλευση του.Στον σκοπό αυτό αποδίδονται
ομοιοκατάληκτα σε ιαμβική δεκαπεντασύλλαβη μορφή δίστιχα και μπορούν να αποδοθούν και αυτοσχέδια ("ποιητικά"). Συνήθως, λέγονται δίστιχα ήδη γνωστά π.χ.
Τέσσερα μάτια δυο καρδιες όταν αγαπηθούνε
καλύτερα στη μαύρη γης παρά να χωριστούνε
Η μελωδία του τραγουδιστικού μέρους είναι αρκετά διαδεδομένη τον Ελλαδικό χώρο και σε κάθε μέρος είναι γωστή και με άλλο όνομα. Πέρασε μάλιστα
και στην δισκογραφία των 78 στροφών με το τραγούδι "Πολίτισσα¨ του Μάρκου Βαμβακάρη (1939). Μελέτες του Μάρκου Φ Δραγούμη ανιχνεύουν την παρουσία
της μελωδίας από το 1832.
Σε άρθρο με τίτλο «Μια Ιδιοτυπία σε Τραγούδια των Κυκλάδων και Δωδεκανήσων» (Επετηρίδα του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, Ακαδημία Αθηνών, 1981 τόμος ΚΕ, σελ. 104-121) ο Γ. Αμαργιανάκης καταγράφει μια σειρά από σκοπούς όπου τα δίστιχα αποδίδονται κατά ημιστίχια με τέτοιο τρόπο ώστε πριν το τελευταίο ημιστίχιο να επαναλαμβάνεται το δεύτερο ημιστίχιο του πρώτου στίχου. Σε αυτό, κατά τον Αμαργιανάκη, συνίσταται η «ιδιοτυπία» και το δικαιολογεί ότι γίνεται για να τονιστεί η ομοιοκαταληξία. Ο Σμυρνέικος είναι ένας από αυτούς.
Παρακάτω φαίνεται ενδεικτικά πώς αναπτύσσεται τραγουδιστικά το δίστιχο στον Σμυρνέικο.
Βασικό χρακτηριστικό είναι η χρήση του "αμάν, αμάνι" ως τσάκισμα
Απόδοση:
i. Σαν δεις και πάνε- Σαν δεις και πάνε κι έρχονται αμάν αμάν, ωχ αμάν
ii. αμάν αμάν αμάνι, σύννεφα μαυρισμένα
iii. μου περισσεύουν- μου περισσεύουν οι καμοί αμάν αμάν, ωχ αμάν
iv. σύννεφα μαυρισμένα, και στέλλω σου και σένα